דלג לתוכן

‹ חזרה לדף הבלוג הראשי

איך הופכים ילד למסודר?

26 במרץ 2015

לא הופכים. אתם יודעים כמה יצירתיות יש בבלגן. באותו חופש שאנו המבוגרים כבר שכחנו לקחת לעצמנו. גם אלוהים ברא את העולם מתוך תוהו ובוהו. לחילופין, תסתכלו על השולחן של אלברט איינשטיין ויוצרים גדולים אחרים איך הוא נראה. מתוך בלגן גדול יכול לצמוח סדר חדש ויצירה חדשה. אבל אם הכל מסודר, אנו מלמדים את ילדינו להיות אובססיביים כפייתיים והורגים אותם משעמום. מה זה סדר אם לא משהו מוסכם וידוע מראש, ארגון שכל אחד מבין ואין בו שום חדש. הורים יקרים, הבלגן חשוב לילד שלכם. נכון חשוב לו גם למצוא אחר כך את הדברים שלו וחשוב שיעשה בלגן לא בסלון כשבאים אורחים. אז תגדירו לו אתם את פינת הבלגן שלו. למשל בחדר שלו מותר לו לעשות בלגן אבל לא בסלון. ואולי אפשר גם לדאוג לזמני בלגן שבהם מותר לעשות בלגן אבל בסוף צריך לסדר. הכל אפשרי אבל אל תשללו מהילדים שלכם את אותו חופש נפלא שמשום מה מכונה במילה השלילית בלגן ולא חופש מחשבה ויצירתיות ורצון לארגן את הדברים מחדש בדרך הייחודית לי.

אז תשאלו את הילד שלכם איך הוא מתכוון למצוא את הבגדים שלו בבלגן ואיך יגיע לבית הספר עם התיק מסודר אם יש לו כזה בלגן. שהוא ימצא את הפתרון לבלגן שלו ולא אתם. אם באמת תתנו לו חופש הוא יציע לכם פתרונות שאנחנו המבוגרים לא חשבנו עליהם. כי בשבילנו זה בלגן בשבילו זה סדר מסוג אחר. ואז הוא עשוי לומר אמא, אבא אסדר רק את המשחקים שאני כבר לא משחק בהם או בתוך כל הבלגן יהיה מקום של כבוד לתיק בית הספר שלי או אתם תעזרו לי בערב וכדומה. הכל פתרונות יצירתיים של הילד שלכם שצמחו מתוך הבלגן שאפשרתם לו ולא כפיתם עליו את הסדר של עולם המבוגרים המשעמם.

ומילה להורים המפחידים האלה, "אם לא תסדר את המשחקים שלך אקח לך אותם. אשים אותם גבוה ולא תגיע אליהם. אתן אותם לבן דוד שלך או לילדים שאין להם" וכדומה. הורים יקרים, בלי להפחיד. שום דבר טוב לא בא בכוח מבחוץ אלא בטוב מבפנים. אם תנהגו כך הילד שלכם יהיה מסודר בנוכחותכם בגלל שהוא מפחד מכם. אבל כשיהיה לבד ובעתיד ללא איום הוא ישכח את מה שדרשתם ממנו אם לא יעשה הפוך כדי להשתחרר מהפחד. בלגן הוא עדות נפלאה לעולם הפנימי המבולגן של הילדים שלנו ולא לסדר המשעמם שדבר לא יכול לצמוח ממנו ושהכל ידוע בו מראש של עולמנו. אז למה בכוח?

ובסוף, אל דאגה הילדים שלנו קרוב לוודאי יהיו משעממים כמונו. לא כולם, וזה תלוי בכם הורים יקרים. אז בבקשה, תנו קצת כבוד לבלגן.

תרגיל: הפעם לעצמכם ולא לילד, תגידו לילד שלכם שאתם לא מעירים לו על סדר וניקיון במשך שלושה ימים. נראה אתכם.

 

שלכם

עפר

תגובות פייסבוק

תגובות

הגב

שימרו על קשר

הצטרפו לרשימת התפוצה כדי לקבל עדכונים על פרויקטים בהם תוכלו לקבל ייעוץ פסיכולוגי, ספרים חדשים ועוד

    דילוג לתוכן