דלג לתוכן

כיצד לא להקשיב?

עקרון:

הטיפ היומי: כיצד נהפוך כל שגיאה ליצירה?

למשפחת ההורים החמה שלי שלום. אני שוב כאן אתכם, ד"ר עפר גרוזברד, פסיכולוג קליני בארבעת העקרונות לגידול ילד מוצלח. בפגישתנו האחרונה דברנו על עקרון הנפרדות. היום נדבר על עקרון ההתפעלות. זכרו, סרטון אחד ביום, חמש דקות ולא יותר, יעשה אתכם הורים טובים יותר.

היום אני רוצה לספר לכם על אבא של עמית שמקשיב ככה לבן שלו: "כן חמוד, יופי חמוד, מעניין מאוד. אז אולי תעשה ככה או ככה" ואבא של עמית מהנהן בראשו כמקשיב. סוף סיפור. הורים יקרים, מה דעתכם על הסיפור הזה? כיצד אתם הייתם נוהגים לו הייתם ההורים של עמית?

אני מביט עליכם ואתם מחייכים, צרת רבים חצי נחמה אתם אומרים לעצמכם. מה את אומרת? שאבא של עמית לא באמת מקשיב לו. אכן כן, אבא של עמית פוגע בקודש הקודשים של הקשר עם הילד, בהקשבה. אבא של עמית, אתה אתנו? אם אין לך כעת זמן להקשיב או שאתה לא פנוי אמור לעמית שלך שתקשיב לו אחר כך. אבל תעמוד במילה שלך. וכשאתה מקשיב בבקשה אל תשחק עם הנייד שלך ולא עם שום דבר אחר. אבא של עמית הבן שלך מרגיש היטב שאתה לא אתו. וזה אולי ההיפך מלהתפעל ממנו. כשאנו מקשיבים יפה לילד שלנו אנו מעניקים לו המון חשיבות ומתפעלים ממנו גם אם לא אמרנו מילה. עצם ההקשבה יש בה הענקת חשיבות והתפעלות מהילד. אבל הקשבה כזאת מוחקת את הילד. אבא של עמית כשאתה מקשיב לבן שלך אתה לא צריך לומר שום דבר חכם אבל להיות אתו. זה הכל. והנה לך התפעלות.

עכשיו הורים יקרים אני רוצה להדגים לכם את עקרון ההתפעלות באמצעות הקשר שלנו. אתה אתנו אבא של עמית? שמתם לב שאני מנסה לבחור נושאים שקרובים ללבכם? שמתם לב שאני שואל אתכם ומנסה כמה שאני יכול להיות אתכם וקשוב אליכם. כמו שאני עושה אתה אבא של עמית תעשה עם הבן שלך. כי אם אתה תקשיב לו יפה אתה יודע מה יקרה? הוא, עמית שלך, יתחיל להקשיב לעצמו, להתפעל מעצמו, לתת לעצמו חשיבות, כי אתה הייתה הראשון שהענקת לו חוויה זו ועמית שלך יהיה ילד יצירתי שמקשיב לעצמו ומוצלח. עד כאן הורים יקרים עקרון ההתפעלות וזכרו, אל תשקרו שאתם מקשיבים תקשיבו באמת.

ומה הטיפ היומי? תגידו, הורים יקרים, שהילד שלכם טועה בכל מני דברים כיצד אתם מתקנים אותו? נניח שהוא טועה בדיבור. האם התיקון שלכם נתפס כדבר מיטיב או כביקורת פוגעת? האם אתם יכולים גם להתלהב מהשגיאות של הילדים שלכם כי אתם יודעים שלכל שגיאה יש את ההיגיון שלה ואפשר נורא להתפעל ממנה ומהיצירתיות שחבויה בה. הורים יקרים, הגיע עת ההתפעלות ודי לביקורת. כל שגיאה של הילד שלכם היא הזדמנות לראות את היופי בחשיבה שלו כיצד הוא לומד ומתקדם וכיצד אתם יכולים להיות שותפים לתהליך מדהים זה. אז אל תהיו מן מורים אכזריים כאלה שתפקידם לתפוס את הילד בטעויותיו. היו הורים מתלהבים שמחכים לראות כיצד הילד שלכם חושב באופן לא שגרתי ואומר דברים שרק הוא היה יכול להמציא. עד כאן הורים יקרים הטיפ היומי – כל שגיאה יכולה להיות יצירה והזדמנות להתפעלות. היום דברנו על עקרון ההתפעלות. מחר נדבר על עקרון האמפתיה. מחכה לכם. להתראות.

קטגוריות: , , ,

תגובות פייסבוק

תגובות

הגב

שימרו על קשר

הצטרפו לרשימת התפוצה כדי לקבל עדכונים על פרויקטים בהם תוכלו לקבל ייעוץ פסיכולוגי, ספרים חדשים ועוד

    דילוג לתוכן